Ny te bog på hylden – ” Den danske tehistorie”


Som te-drikker synes jeg ikke kun, at det er spændende at smage, dufte og udforske en lang række forskellige slags te fra forskellige forhandlere. Jeg indrømmer det. Jeg er nok også lidt nørdet hvad angår generel viden om de forskellige former for te, teens egenskaber samt hele te-kulturen i og udenfor landets grænser.  At udforske te-verdenen er spændende fordi te ikke bare er te. Te er en kultur og til te-kulturen hører en masse viden og traditioner som jeg nok bare er faldet lidt for.

I min lille (men dog meget hyggelige) lejlighed finder man 2 te bøger som jeg er meget glade for. Den ene “Afternoon tea” har jeg før skrevet om, og er en bog med opskrifter som traditionen tro serveres til forskellige te ceremonier. Den anden “The – fra blad til kop” er en fantastisk flot og velskrevet bog som tager læseren igennem den mest basale viden om te typer, te produktionen, te historien og de generelle teknikker i forhold til brygning. Efter at have læst bogen bruger jeg den i dag mest som opslagsværktøj, og derudover indeholder den de mest vidunderlige billeder.

image

Netop nu udkommer en helt ny bog nemlig; “Den danske tehistorie”. Bogen er en del af et forskningsprojekt og den er skrevet af Annette Hoff, som er senior forsker i Den Gamle By i Aarhus. Hvor de 2 først nævnte bøger tager udgangspunkt i teens egenskaber, tager “Den danske tehistorie” læseren igennem et stykke Danmarkshistorie med teen som fast holdepunkt hele vejen igennem. Jeg vil betegne bogen som en ‘historie bog’ da den går helt tilbage til 1600 tallet (kildelisten bagerst i bogen bærer altså også præg af et seriøst grundigt stykke research arbejde). Jeg er ikke selv den store historiker, men er man det, er der rig mulighed for at dykke helt ned i teens historie i denne bog. Hvad bogen derimod også omhandler, og som jeg synes er rigtig spændende, er teens kulturelle betydning og hvordan denne har ændret sig helt op til i dag, hvor teen jo virkelig er blevet det nye sort hvis du spørger mig.

image

//Pernille,

Skriv et svar

