Darjeeling First Flush 2014

Ved foden af Himalaya Bjergene i Indien finder man byen Darjeeling. Byen ligger i 2000 meters højde, og de klimatiske forhold gør blandt andet området perfekt til tedyrkning. Darjeeling er derfor kendt for at producere noget af det bedste te i verden. Det siges, at Darjeeling teerne skulle være teens Champagne. Det er især høsten af de aller første teblade efter vinteren, som skulle være noget ganske særligt. Denne høst hedder First Flush og plukkes i marts måned. De første teer af dette års First Flush er allerede så småt at finde rundt omkring hos de forskellige te forhandlere. Jeg har aldrig før smagt en First Flush te fra Darjeeling, da det er en forholdsvis dyr te sammenlignet med meget andet løs te. Nu er jeg dog efterhånden blevet for nysgerrig, så et eftermiddagsbesøg hos A. C. Perch’s Tehandel gjorde mig i dag en Darjeeling First Flush 2014 te rigere.

Denne te kommer fra plantagen Teesta Valley og koster 96 kr. pr. 100 gram. Både på udseendet, duften og smagen adskiller denne te sig meget fra andre jeg kender til. Ser man på tebladene kan der stadig anes nærmest friske grønne blade, og denne friskhed bærer duften også i høj grad præg af. Som jeg før har nævnt, er det svært at beskrive hvordan en “ren” te smager, da den ikke er tilsat aroma. Jeg er dog alligevel begyndt at interesserer mig en del for de rene teer. Når jeg drikker denne te, får jeg assosiationer tilbage til den duft som hænger i luften en varm sommeraften, når der er blevet høstet hele dagen (hvis det overhovedet giver nogen mening). På Perch’s hjemmeside beskrives smagen som sød og blomstret. Jeg synes ikke umiddelbart teen er sød, men den milde blomstrede smag kan jeg godt følge. Alt i alt en let og spændende te. Darjeeling first flush 2014, Perchs

2 thoughts on “Darjeeling First Flush 2014

Skriv et svar

