Yunnan FOP – En ren sort te

Det er endelig blevet weekend, og denne lørdag er blevet brugt på afslapning, løbetur og endnu mere afslapning og selvforkælelse. Og ingen afslapning uden en god kop te. Her til formiddag faldt mit valg på en ren sorte te. Jeg har meget sjældent drukket ren te, og det er et område, som jeg gerne vil til at udforske lidt mere. En ren te betyder, at der ikke er tilsat noget til teen, så man kun har teen i sin enkelte forstand. Det betyder samtidig, at det kan være rigtig svært at beskrive hvordan en te smager, da den jo eksempelvis ikke kan smage af forskellige ingredienser som er tilsat.

Yunnan FOB, tante t, en blog om te

Teen jeg har drukket i dag hedder Yunnan FOP. Den er fra Tante T og var nr. 19 i min Te Julekalender. Den har sit navn efter Yunnan provinsen hvor denne te kommer fra. Yunnan provinsen ligger i det sydlige Kina og te-typen Yunnan er blevet produceret her i mere end 1700 år. Det er mere end svært, at skulle beskrive hvordan denne te smager. Først og fremmest synes jeg teen indbyder til at blive drukket i de kolde vintermåneder, imens der slappes fuldstændig af og fokus er på ren selvforkælelse. Grunden til at jeg får denne fornemmelse og følelse, hænger højst sansynligvis sammen med at teen er sort, og at sort te og vinter bare hænger naturligt sammen i mit hoved og mine smagsløj. Hvad angår selve smagen, så har teen en lidt “røget” smag. Det tænker man måske lyder lidt mærkeligt, men faktisk giver det teen et rigtig fint tvist, som jeg bryder mig godt om.

Jeg har læst og hørt om rigtig mange, som godt kan lide at hælde en smule mælk i deres sorte te. Tante T skriver ligeledes, at denne te egner sig godt med mælk i. Nu har jeg efterhånden prøvet at hælde lidt mælk i en del teer, men jeg må bare erkende, at det ikke falder i min smag. Jeg får fornemmelsen af fortyndet mælk. Om jeg gør noget forkert ved jeg ikke, men jeg har nok bare indset, at mine smagsløj ikke bryder sig om mælk i min te. Og heldigvis for mig, så smager denne te også super godt uden mælk. (;

Yunnan FOB fra tante t, en blog om te, sort te

Skriv et svar

