En del af en mentorordning

Da jeg startede på min bacheloruddannelse på Aarhus Erhvervsakademi, havde jeg mulighed for at få en mentor fra erhvervslivet. En mentor var i dette tilfælde en person, som på frivillig basis, ønskede at engagere sig i en studerenes studieliv og karriere. Hvad man som mentee ønsker at bruge sin mentor til, er helt op til den enkelte. Jeg greb selvfølgelig chancen, søgte en mentor, og fik en. For mit vedkomne ville jeg gerne bruge en mentor til, at give mig nogle redskaber så jeg kunne finde en optimal praktikplads. Igennem forskellige møder og små opgaver jeg blev stillet af min mentor, lykkedes det at finde en praktikplads. Forløbet gik derudover super godt, og det var spændende, at en person som man slet ikke kendte, skulle sætte sig ind i hvem man var og havde af interesse. En mentor kan derfor stille nogle anderledes spørgsmål og “provokere”, så man kommer til at tænke i andre baner end man plejer. En fordel ved en mentor er også, at personen ikke har nogle interesser i én, ligesom familie og venner naturligvis altid vil have. Dermed handler det udelukkende om den studerende selv og dennes interesser og ønsker. Jeg kan kun anbefale andre at få en mentor hvis chancen byder sig, da man aldrig kan lære for meget eller få for mange input. Det gælder især i dag, hvor arbejdsmarkedet ikke er lige nemt at komme ind på som færdiguuddannet. En mentor bliver også en udvidelse af ens netværk, som i høj grad er en vigtig faktor i ens videre færden.

Se videoen herunder hvor min mentor og jeg fortæller om det forløb vi var igennem. 🙂

Skriv et svar

