A. C. Perch’s Thehandel til Aarhus

Det er ikke lang tid siden, at jeg blev opmærksom på, at den meget velkendte og anerkendte te forretning Perch’s skulle åbne en butik i Aarhus. Det synes jeg jo var en rigtig glædelig nyhed for alle os tedrikkere i smilets by! Jeg har besøgt Perch’s forretning i København, men aldrig haft en stor samling af deres te, da jeg jo selv bor i Aarhus. Jeg har egentlig længe undret mig over, hvorfor en så vellykket butik ikke for længst var åbnet i Aarhus. Men det gjorde den jo så også i dag! – Og så snart jeg fik fri fra arbejde, var jeg selvfølgelig den der var på vej ned til Volden, hvor den nye butik og tesalon har til huse.

Perchs, te, thehandel, aarhus

Det er først og fremmest rigtig spændende at få Perch’s til Aarhus, fordi tehandlen har eksisteret siden 1835. I dette år blev den oprindelige butik i Kronprinsensgade 5, København, åbnet af Niels Brock Perch. I mange år drev familien Perch butikken. Senere kom familien Hincheldey til, og i dag er det femte generation i familien som driver forretningen. Familiens passion for te og deres mange erfaringer og know-how gør, at butikken og brandet i sig selv er unikt, og får sin helt egen sjæl.

Perch's, teforretning, tehandel, aarhus, tedåse

Hvad der især gør Perch’s unik, er deres evne til at bevare det oprindelige. I butikken i København kommer det til udtryk ved, at forretningen er fuldstændig intakt i forhold til åbningen i 1835. Det gør forretningen til noget helt særligt, og det kan man selvfølgelig ikke videreføre i Aarhus. Alligevel synes jeg, at Perch’s formår, at fremkalde en ægthed via den gamle bygning, høje lofter, store gulddåser og de grønne forklæder som alle ekspedienterne bærer. Igennem indretning, indtryk og oplevelser formår Perch’s altså at fortælle den historie, som jeg synes der hører med til den rigtig gode kop te.

Til åbningen i dag var der stillet smagsprøver og flotte guldstole op ude foran forretningen. Det er virkelig en flot forretning der er blevet stablet på benene, og jeg glæder mig rigtig meget til at lære Perch’s te bedre at kende.

Perch's aarhus, te, guldstol Smagsprøver, Perch's teforhandler, åbning

Udover at kunne købe et hav af forskellige slags te, er der også indrettet et tesalon. Her kan man komme ind og nyde en god kop te sammen med engelske finger sandwiches, scones, kager og franske bobler. Det må helt sikkert prøves en dag. Jeg fik selvfølgelig også  købt et par teer med hjem, som jeg på et senere tidspunkt vil fortælle meget mere om! Indtil da synes jeg, at man skal smutte ned forbi Volden 3 i Aarhus og besøge den nye forretning. Det er helt sikkert et kig hver! 🙂

Perch's Aarhus, teforretning, åbning

One thought on “A. C. Perch’s Thehandel til Aarhus

  1. Pingback: Sweet Apple & Lemon fra Perch’s | Pernille Bladt Køhrsen

Skriv et svar

