Hvordan sociale medier benyttes i forhold til relationer på B2B markedet

Uddrag fra projektopgave om relationer, B2B markedet og sociale medier.

For at fastholde en eksisterende kunde, og dermed relationen, igennem sociale medier er det nødvendigt at have en løbende interaktion (Nielsen, R. M., 2013, s. 13). Før at det skal kunne lade sig gøre, må kunderne også deltage aktivt. Hvis ikke det sker, vil der som før omtalt,  være tale om envejskommunikation. Men hvordan får virksomheden kunderne til at deltage?

Virksomheden få deres stærke relationer til at linke/joine dem på de sociale platforme (Nielsen, R. M., 2013 s.13+16). Hermed kan der fastholdes en relation til allerede eksisterende kunder. For at det skal lykkes, må virksomheden identificere hvad der interesserer deres kunder, og hvad der er vigtigt for dem at vide. Når denne viden er indsamlet, bør der udarbejdes indhold i relation til kundens interesser som kan postes på de sociale medier. Indholdet bør ligeledes relatere sig til branchen og udviklingen i denne. Vigtigt er dog, at indhold ikke masseproduceres og postes. Der bør altid være et formål med at poste opslag, og det bør være velovervejet i forhold til virksomhedens mål med den sociale medie strategi. (BrightTALK, 2013)

Er det et mål for virksomheden også at opnå kontakt med mennesker, der endnu ikke er kunder, og dermed opnå nye relationer, må virksomheden søge, at få nuværende relationer til at samtale med andre om virksomheden (Nielsen, R. M., 2013). Samtalen opstår, hvis folk er villige til at deltage. Det vurderes, at mennesker er villige til at deltage hvis indholdet er relevant og noget de gerne vil ses i en sammenhæng med. Årsagen til det skal igen findes, i det der ligger til grund for, at mennesker generelt elsker at dele, nemlig synlighed. Er virksomheders indhold relevant for den enkelte og vil den enkelte gerne stå inde for indholdet vil vedkommende like, dele og deltage da det skaber synlighed for vedkommende selv, og dermed en stærkere profil. Selvom det handler om den enkelte person, er det stadig relevant for B2B virksomheder, da det også her er mennesker der sidder bag tasterne Det gælder både afsender og modtager. (Gillin, P. & Schwartzman, E., 2011, s. 178-181)

I forhold til at opbygge nye relationer, er blogs den sociale medier platform som vurderes ideel at bruge. Det begrundes med, at en blog med det rette og konkret indhold vil rangere højt i forhold til SEO. Da der deles viden på bloggen og ikke reklame kan der indgås en dialog og dermed opstår der en troværdig og relevant relation. (Gillin, P. & Schwartzman, E., 2011, s. 18-21) En relation der gerne skulle føre til en ny potentiel kunde.

Når en virksomhed derimod skal fastholde relationer er LinkedIn især god. For det første er over 1 million danskere på LinkedIn, og for det andet er det grundet det professionelle fokus, et godt sted at kommunikere og holde sig opdateret på, hvad ens kunder foretager sig på et givent tidspunkt. (Skjøtt, R., 2013).

Uanset hvilken platform der benyttes, er der endnu en afgørende faktor, som virksomhederne bør gøre brug af. En faktor som i høj grad vil understøtte nye og allerede etablerede relationer. Det handler om, at virksomhederne gratis kan spørge til råds. Spørge ind til hvad nuværende og fremtidige kunder ønsker af fremtidige produkter og muligheder. (Gillin, P. & Schwartzman, E., 2011, s. 54) Dette er afgørende at bruge sine relationer til igennem de sociale medier, da det går hurtigt og er gratis. Virksomheden vil få meget konkrete og relevante svar fra relationer, der i forvejen er interesserede i virksomheden. På baggrund af det vurderes det, at en relation mellem to virksomheder kan gå hen og blive meget stærk i og med, at der i fællesskab findes en løsning på kundens problem. Og mediet til at gøre dette, er de sociale medier.

Kilder

  • Nielsen, R. M., 2013. Awareness i sociale medier for B2B, (præsentation på internet). Tilgængelig her.
  • BrightTALK, 2013. Five best practices for B2B social media strategy, (blogindlæg). Tilgængelig  her.
  • Gillin, P. & Schwartzman, E., 2011. Social marketing to the business customer. 1. Udg. John Wiley & Sons, Inc.
  • Skjøtt, R., 2013. B2B kommunikation på LinkedIn, (blogindlæg). Tilgængelig her.
Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s