Hvorfor sociale medier til relationer på B2B markedet?

Uddrag fra projektopgave om relationer, B2B markedet og sociale medier.

For at forstå hvorfor relationer bygges igennem de sociale medier, må der først være en forforståelse for, hvorfor relationer er nødvendige.
Når en privatperson skal bruge et nyt produkt, kontakter personen sit netværk, hvor der spørges til råds. Der læses blogs om produktet eller branchen, og der læses eller deltages i en debat i et diskussionsforum. Efterhånden findes der et utal af oversete reklamer, og reklamemails bliver ofte ikke engang åbnet mere. Der er sket en forandring, i måden hvorpå vi køber produkter. (Social media Academy, 2009, s. 4-6)

Forandringen vurderes til, at være naturlig. I og med at flere reklamer kommer til, bliver det svære at vide hvor man bør handle. At få anbefalet et produkt fra sit netværk er troværdigt og pålideligt. Dermed bliver beslutningen nemmere. Når der argumenteres for, at det er denne måde man som privatperson handler på, hvorfor skulle det så ikke også gælde når personen er på arbejde, og dermed driver forretning? (Social media Academy, 2009, s. 4-6). I og med at produkter ofte er mere komplekse i denne situation, er der her endnu større grundlag for, at informationssøge i sit netværk.

Men hvorfor relationer igennem de sociale medier? Det vurderes, at være mest udbytterigt at bygge relationer igennem sociale medier, fordi det er hurtigere og mere effektivt at komme i kontakt og dialog med sit netværk igennem diverse platforme. Derudover er det på de sociale medier, at der findes mange klubber, sider og grupper der diskuterer relevante emner. Her kan en virksomhed deltage, give råd, modtage råd og derigennem opbygge en relation til andre deltagende. Blogs er ligeledes et socialt medie, og her har virksomheden mulighed for at vise virksomhedens evner og viden samtidig med, at en blog gør virksomheden og brandet menneskeligt (Silveri, A., 2010). Denne menneskeliggørelse anses som værende meget vigtigt i og med, at man i højere grad har relationer til mennesker i virksomheder og ikke virksomheden selv. Denne menneskeliggørelse af et brand gælder på alle de sociale medier, og det er derfor derigennem muligt at skabe tætte relationer. Endvidere muliggør de sociale medier, grundet dets størrelse og mulighed for søgninger, at nå ud til mange personer på kort tid. Det vurderes hermed, at sociale medier og opbygning af relationer hører naturligt sammen.

Kilder

  • Social media Academy, 2009. Organization models for social media, (præsentation på intnet). Tilgængelig her.
  • Silveri, A., 2010. The recipe for B2B social media success. Sales. (Januar 2012), 823 ord. Kan bestilles her.
Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s