Hvorfor hvid te?

I løbet af sommeren har jeg fået en masse nyt te på hylden. Én af dem er en hvid te med granatæble og ananas fra Carstensens tehandel. Teen er lavet på en hvid og grøn te. Granatæble og ananas gør, at teen får en rigtig frugtet smag. Netop derfor er jeg blevet rigtig glad for teen her i sommerperioden. Og så er den samtidig bare rigtig let og sommeragtigt i smagen!

Carstensens tehandel, hvid te med granatæble og ananas

Selvom vejret er varmt, og efterhånden har været det rigtig længe, drikker jeg stadig ofte en varm kop te. Enten om morgenen eller om aftenen. Mange vil måske ikke have lyst til varme drikke i det gode vejr, men her synes jeg, at det er teen det kommer an på. En sort, cremet te elsker jeg når det er blevet vinter og sneen falder udenfor, men om sommeren tiltaler denne te mig ikke. En let og frugtet te som denne, synes jeg derimod passer perfekt til en sommerdag.

Hvid te med granatæble og ananas, carstensens tehandel, pernillebk

Som før nævnt, er jeg især glad for hvid te. Det er hovedsagligt fordi at hvid te, efter min mening, ofte er meget mild og frisk i smagen. Derudover gør hvid te også rigtig mange gode ting ved kroppen. Det kan være svært at finde rundt i alle de forskellige slags te der findes. Rooibos te, grøn te, sort te, urte te, hvid te og så videre… Jeg vil derfor prøve, at give et lille indblik i hvad hvid te er for en størrelse.

Først og fremmest kommer den hvide te fra den samme tebusk som grøn og sort te. I modsætning til disse, bliver den hvide te lavet af de friske skud fra planten. Skuddene bliver plukket i det tidlige forår og derfor inden blomstring. Det er ligeledes herfra, at teen har fået sit navn. Når teen plukkes, er skuddene nemlig dækket med hvide dun. Hvid te er generelt en dyrere te end andre former, da den produceres i mindre mængder.
Mange mener, at den hvide te skulle være ekstra sund i forhold til andre. Argumentationen for dette lyder sig på, at den hvide te bliver udsat for en relativ kortvarig forarbejdning i forhold til den grønne og sorte te. Det skulle bevirke, at koffeinindholdet er lavere samtidig med, at flere at de sunde stoffer og antioxidanter i teen bevares.

Hvid te skulle eftersignede være godt i forhold til:

  • Maven, da teen stimulerer tarmsystemet. (Jeg drikker ofte hvid te efter aftensmaden, da jeg har gode erfaringer med, at den beroliger maven)
  • At modvirke væskeophobninger.
  • Infektioner af bakterier og virus
  • Tændernes emalje, da te generelt skulle være en god kilde til flour.

Selvom te er godt for mange ting, synes jeg det er vigtigt at huske på, at te ikke er noget vidunder middel i forhold til slankekure og vitamin indsprøjtninger, som mange gerne vil have det til at lyde som om. Jeg synes derfor, at man skal nyde sin te fordi den smager godt. Og at te så indeholder nogle gode antioxidanter og kan hjælpe kroppen lidt på vej, er jo bare en super god sidegevinst! 🙂

3 thoughts on “Hvorfor hvid te?

  1. Pingback: Perch’s Hvid Symfoni | Pernille Bladt Køhrsen

Skriv et svar

