Mormors sommerdessert

Jeg har tilbragt de sidste par dage hos min familie i Aabenraa, og er netop hjemvendt til Aarhus.
Det er dejligt at være hjemme efter lang tids ferie.
Forleden aften blev der grillet ved min kære mormor og morfar. For det første har de nok verdens flotteste have at sidde og grille i, og for det andet så laver min mormor bare super lækker mad! Til dessert havde hun lavet denne flotte pavlova med masser af jordbær. Jeg synes helt bestemt ikke, at I skulle snydes for opskriften! 🙂

Pavlova med jordbær, sommerdessert

Opskriften er fra Odense Marcipan.

Det skal du bruge:
1 dl æggehvider
1/2 tsk. eddike
150 g. flormelis
125 g. marcipan
1/4 liter piskefløde
1/2 kg. sommerbær

Sådan gør du:
Pisk æggehvider, eddike og halvdelen af sukkeret til stift skum. Vend resten af sukkeret i og pisk videre, til det hele er stift igen.
Riv marcipanen og kom den i margensmassen. Vend den hurtigt sammen.
Læg marengsen med en diameter op 20 – 25 cm på en bageplade med bagepapir. Bag den i 30 – 40 minutter ved 150 grader, så den er sej og karamelagtig i midten. Sæt den til køling på en rist.
Inden servering pyntes med flødeskum og masser af bær (min mormor brugte udelukkende jordbær, og det var bestemt meget lækkert!). Slut af med et drys flormelis.
Kagen kan sagtens bages en dag før serveringen. Det skulle den efter sigende slet ikke tage skade af. 🙂

Se her en film over hvordan kagen laves.

Skriv et svar

