Hvorfor sociale medier på B2B markedet?

Uddrag fra projektopgave om relationer, B2B markedet og sociale medier.

Flere kilder mener, at sociale medier egner sig bedre til B2B markedet end B2C. Én begrunder det med, at B2B virksomheder i forvejen går meget op i at indsamle viden om deres kunder. En viden der handler om mere, end blot kundens demografiske forhold. Da de sociale medier netop gør det muligt, at tilrettelægge hvilken information der kommer ud til hvem og hvornår, er det en klar fordel for en virksomhed, at have en stor viden om deres kunders behov og færden. Ligeledes er B2B virksomheder ofte eksperter indenfor bestemte brancher, hvilket også kan komme til udtryk via de sociale medier i og med, at viden kan deles nemt og hurtigt. (Bodnar, K. & Jeffrey L. C., 2012, s. 4-5)

Som ekspert skaber virksomheden attraktivitet og troværdighed overfor kunder og interessenter. Formålet med at dele ud af sin viden på de sociale medier er, at der gerne skulle komme noget bedre igen. (Stræde, B., 2012) Om der kommer noget bedre igen, og om det er en god ide at dele ud af sin viden i forhold til konkurrenter, vil nogen sætte spørgsmålstegn ved. Det vurderes, at hvis en virksomhed er den første til at dele information og være samarbejdsvillig, så vil det skabe en relation til nuværende og kommende kunder, som en eventuel konkurrent ikke kan efterligne, blot ved at bruge den viden virksomheden giver fra sig.

Sociale medier på B2B markedet, kan også bruges til rekruttering af medarbejdere. Produktudvikling og innovation kan skabes igennem de sociale medier grundet den tætte kontakt til kunden. Kundesupport, lead generering samt markedsføring bør også nævnes. (Dolberg, T., 2011) Det vurderes dog, at markedsføring ikke skal sammenlignes med reklamer og kampagner, men derimod med branding, troværdighed og relationer. Denne vurdering er taget ud fra førnævnte om, at man på B2C bruger de sociale medier til markedsføring og salg, men at dette ikke er hensigtsmæssigt på B2B.

Der er mange bud på, hvad sociale medier kan bruges til, men alle kilder i overstående er enige om, at de sociale medier især egner sig til at bygge relationer. En relation kan, igennem sociale medier, skabes alle steder i en virksomhed. Derfor behøver en relation ikke længere være afgrænset til et køber-sælger forhold, men kan også være imellem kunden og produktudviklingsafdelingen. (Gillin, P. & Schwartzman, E., 2011, s. 13) Det er interessant at se på, at relationen også kan benyttes intern i en virksomhed med det formål, at øge effektiviteten af samarbejdet på kryds af afdelingerne (Stræde, B., 2012). Fokus i denne opgave vil dog relatere sig til relationer virksomheder imellem.

Relations opbygning er nødvendig, for at skabe troværdighed omkring et brand og en virksomhed. Bliver et produkt eller en løsning anbefalet af en man har en god relation til, tages ordet for gode varer. (Stræde, B., 2012) Det antages at være meget mere effektivt end for eksempel en kampagne på Facebook, da en konkret person har givet en ”rådgivning” som han senere skal kunne stå indenfor.

Det tager tid at bygge relationer op (Socialsemantic.eu, 2012 s. 31-32), og det skal gøres igennem dialog. Dialog handler om at lytte, bidrage, give og deltage, og alle fire faktorer kan opnås på de sociale medier. Det handler om at lytte til hinandens ideer og viden, hvilket kan gøres ved at følge relevante emner på de sociale medier. Men hvis man lytter, må man også selv bidrage og dele ud af sin viden. Endvidere må der også deltages i eksempelvis en debat på et socialt medie, for at opnå maksimalt udbytte af en interaktion og dermed kunne opbygge en relation. (Dolberg, T., 2011). Alt sammen med de sociale medier som ”medie” imellem virksomhederne.

Kilder

  • Bodnar, K. & Jeffrey L. C., 2012. The B2B Social Media Book. 1. Udg. John Wiley & sons inc.
  • Stræde, B., 2012. Katalysator – Dur sociale medier til B2B?, (blogindlæg). Tilgængelig her.
  • Dolberg, T., 2011. Creuna – Hvordan kan B2B virksomheder bruge sociale medier?, (blogindlæg). Tilgængelig her.
  • Gillin, P. & Schwartzman, E., 2011. Social marketing to the business customer. 1. Udg. John Wiley & Sons, Inc.
  • Socialsemantic.eu, 2012. Networked Business Factbook, (internet). Kan hentes her.
Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s