Sociale medier på B2C vs. B2B markedet

Uddrag fra projektopgave om relationer, B2B markedet og sociale medier.

Det er interesant for virksomheder at opnå indsigt i, hvordan brugen af de sociale medier adskiller sig, eller i hvert fald bør adskille sig, alt efter om man befinder sig på B2B markedet eller B2C.

Købsprocessen danner grundlaget for, at sociale medier ikke anvendes ens på henholdsvis B2C og B2B markedet. Købsprocessen på B2B markedet er ofte ret kompleks, fordi der er flere personer inddraget i købsbeslutningen (Gillin, P. & Schwartzman, E., 2011, s. 6). Derfor vil det være svært for en virksomhed at genere stort salg på baggrund af en salgskampagne, med for eksempel rabatter som frister slutbrugeren. Netop det er Facebook god til, hvorfor B2C virksomheder har kunne drage stor nytte af platformen. LinkedIn har til gengæld haft sit indtog på B2B markedet. Grunden til det kan være, at B2B virksomheder ofte søger efter nye produkter, løsninger eller svar på problemstillinger. Der er en høj grad af informationsøgning i spil, og jo mere tilgængelig informationerne er for alle inddraget i købsbeslutningen, jo bedre succes vil en virksomhed få på de sociale medier. Hvad der er fælles for både B2C og B2B er at begge må interagere med deres kunder, og skabe informationsrigt og relevant indhold. (Thomson, N., 2012)

Grundet et stort marked, mange transaktioner, lave beløb, lav produktviden samt lav risiko ved køb, knyttes der ofte korte og upersonlige relationer på B2C markedet. På B2B markedet forholder det sig omvendt. Med et generelt lille marked, færre transaktioner, højere beløb, høj produktviden og en høj risiko, er der behov for lange og personlige relationer. Ifølge Andreas Johannsen, er sociale medier lig med relationer på nettet af forretningsmæssige grunde, hvorfor de sociale medier er mere oplagte til B2B markedet. (Johannsen, A. 2012)

En medarbejder har ofte forpligtet sig til en bestemt branche. Dermed er det nemmere, og vigtigere, at bygge lange relationer i forhold til på B2C markedet, hvor folk hurtigt mister interessen for en bestemt branche eller produkt. Det vil ikke ske på samme måde med virksomheder og dens ansatte. (Dolberg, T., 2011) Vigtigheden af relationer bygger også på, at medarbejderen i en B2B virksomhed står til ansvar overfor virksomheden, i forhold til de beslutninger vedkommende træffer. Indgår medarbejderen en aftale med en relation, der på et senere tidspunkt viser sig at være dårlig, kan det påvirke hans karriere. En relations opbygning er derfor værdifuld, da den kan minimere risikoen for, at forkerte valg træffes. (Gillin, P. & Schwartzman, E., 2011, s. 7)

Kilder

  • Gillin, P. & Schwartzman, E., 2011. Social marketing to the business customer. 1. Udg. John Wiley & Sons, Inc.
  • Thomson, N., 2012. Smartblog on social media – Is B2B social media marketing lagging behind B2C?, (blogindlæg). Tilgængelig her.
  • Johannsen, A. 2012. Nu skal vi være sociale, (præsentation på internet). Tilgængelig her.
  • Dolberg, T., 2011. Creuna – Hvordan kan B2B virksomheder bruge sociale medier?, (blogindlæg). Tilgængelig her.
Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s