Ét skridt af gangen

“If your can’t fly then run, if you can’t run then walk, if you can’t walk then crawl, but whatever you do, you have to keep moving forward.”
– Martin Luther King Jr.

I forhold til træning gælder det for mig om, at finde ud af hvad man mentalt og fysisk kan magte og holde til og så starte der. Fysisk er det vigtigt for mig, at fokusere på de muligheder min krop har og giver mig, og ikke de begrænsninger eller udfordringer som alle i større eller mindre grad har. Løbetræning er en udfordring for mig. Jeg løber enormt langsomt, og det kan til tider irritere mig grænseløst. Men i stedet for at fokusere på, at jeg endnu ikke løber 5 km på 25 minutter, så må fokus være, at jeg kan løbe 5 km! Holdes fokus på det vi kan, er der nemlig kun en vej at gå. Og det er fremad.

Martin Luther King Jr.’s citat ser jeg ikke kun i forbindelse med træning, men også rent mentalt og i forhold til de udfordringer man møder i sin hverdag. Ferie tid giver ofte anledning til lidt tid til efter tanke. Og for mit vedkomne, især tanker om hvor jeg er nået til i dag, og hvor jeg gerne vil hen i fremtiden. Og hvad det næste skridt skal være? Jeg er i slutningen af min uddannelse, og der er ikke lang tid til, at en ny stor verden åbner sig for mig. Det er spændende, men også vildt skræmmende. Så når alt virker uoverskueligt og forvirrende forsøger jeg at stoppe mig selv, og forsøge at huske er, at det er små skridt og en god gang viljestyrke der skal til.

Det samme gælder, når der snart venter en dagligdag der ikke længere går ud på at studere, men indeholder fuldtidsarbejde samtidig med, at en bacheloropgave skal skrives. Det betyder, at tiden til træning vil være meget svære at finde, end den er på nuværende tidspunkt. Og det synes jeg slet ikke er en rar tanke. Men sådan ligger landet nu og engang, og derfor må man fokusere på den tid man har til rådighed til træning, og ikke den tid man ikke har til rådighed. Det er meget lettere sagt end gjort. Men med en god gang planlægning, viljestyrke og endnu flere små skridt fremad tror jeg på, at det nok skal lykkes, at få det hele til at gå op i en højere enhed.

Pernille Bladt Køhrsen

2 thoughts on “Ét skridt af gangen

  1. Du er sej! Og hvis nogen kan få det til at gå op i en højere enhed, så er det dig!
    Glem nu ikke, at du aldrig ved hvor du er om et år – arbejde, dagpenge, eller på vej til at starte på en ny uddannelse? Så tag en dag ad gangen, og gør det der giver mening for dig ❤

Skriv et svar

