Dadelkugler

sund snack, paleo, palæo, dadelkulgerJeg har sommerferie og det betyder tid til mig selv og muligheden for at holde fuldstændig fri !  Det betyder, at jeg har tid til at træne, læse bøger, være sammen med min familie og ellers bare slappe helt og aldeles af. Jeg nyder det i fulde drag! Men det betyder også, at der bliver eksperimenteret lidt i køknet, og forleden blev resultatet nogle lækre dadelkugler. De er helt fantastiske som en lille snack, eller når man har behov for lidt sødt. Det gode ved dem er, at de primært består af dadler og nødder, og derfor er forholdsvis sunde. Dadelkuglerne kan derfor spises med god samvittighed. Er du ikke fan af dadler må det ikke afskrække dig, da smagen af dadler på ingen måde er gennemtrængende! Selv spiser jeg heller aldrig dadler rent.

Opskriften er rettet lidt til, men er oprindeligt  fundet på siden sannabanana, som har et hav af lækre paleo og stenalder opskrifter.

Det skal du bruge:
2 dl. mandler
1 dl. Hasselnødder
1,5 dl. kakaopulver
0,5 dl. kokosmel
1 spsk. honning
4 spsk. olie
15 friske dadler (fjern sten)
Evt. en smule mælk

Sådan gør du:
Blend eller hak nødderne rigtig fint.
Dadlerne blendes ligeledes, og alle ingredienserne blandes herefter sammen.
Jeg plejer at blende alle ingredienserne sammen, da det er hurtigt og nemt.
Er konsistensen for fast og ikke til at arbejde med, plejer jeg at spæde op med en lille smule mælk.
Form små kugler af massen og tril dem herefter i kokosmel (eller hvad du ellers finder passende).
Kuglerne opbevares i køleskabet.

Forleden var der dømt hygge og afslapning her i hjemmet. Derfor blev dadelkuglerne nydt sammen med saltede mandler, vindruer og en god kop hvid te.

Snacktime, saltede mandler, dadelkulger, paleo, hvid te

Skriv et svar

