Tid til iste – Madame Butterfly

I går tilod min og to veninder os at holde en pause fra læseferien og skriveriet.
Solen skinnede simpelthen så dejligt over Aarhus, så efter at have startet dagen med en times yoga, blev eftermiddagen tilbragt i solen.
Snakken faldt på iste. Ikke den slags man køber, men den slags man laver selv. 🙂
Jeg har efterhånden både læst og hørt en del om, at man med god succes kan lave sin egen iste. Så det bestemte jeg mig for at prøve.

Iste, www.pernillebk.wordpress.comcarstensens tehandel, www.pernillebk.wordpress.com

Teen jeg brugte er fra Carstensens Tehandel og hedder Madame Butterfly. Det er en grøn te fra Japan og ligesom Rooibos Exotic teen, som jeg før har skrevet om, indeholder denne heller ikke koffein eller garvesyre.

I te butikken fik jeg fortalt, at netop denne te var rigtig god som iste.
Jeg må sige, at jeg blev positivt overrasket over resultatet. Jeg var lidt skeptisk, da jeg ikke kunne forestille mig, at kold te smager godt. Men isteen er super let og frisk, og jeg tror blandt andet, at det skyldes teens indhold af lemongræs.

Jeg lavede isteen ved at brygge den med dobbelt så meget te, som jeg ellers ville have gjort. Derefter tilsatte jeg sukker og citron og stillede den i køleskabet, indtil den var helt kold. Egentlig bør man servere den med isterninger, men det blev det ikke lige til i denne omgang. Næste gang tror jeg, at jeg vil lave den med friske limefrugter i stedet for citron.

Opskriften fandt jeg på Tante T og teen kan købes her.
Carstensens te forhandles også i Salling i Aarhus og i Illums Bolighus i København.

Skriv et svar

